Můj pohled na maturitní zkoušky

29. května 2015 v 19:18 | Veselá pesimistka |  Já a mé okolí
Tak a je po maturitách. Mě osobně čeká sice až za rok, ale už teď jsem se byla podívat na ústní zkoušky. Chtěla bych se s vámi podělit o mé dojmy a pokud to čte nějaký maturant, tak bych byla ráda, kdyby se podělil i on o své zkušenosti, které načerpal na onom "potítku" a židli před komisí.

Na začátek musím říct, že jsem na gymplu, takže maturita tady není taková "dávačka" jako např. na nástavbách. Tento rok maturitu u nás neudělalo cca 12 lidí - sice to zní jako moc lidí, ale vzhledem k tomu, že v jednom ročníku je 120 lidí, to zase až tolik není. I když musím říct, že ve mně samotné to vyvolává pocit značného znepokojení.

Já budu za rok maturovat celkem ze 4 předmětů - Českého jazyka, Anglického jazyka, Základů společenských věd, Vývarné výchovy. Díky tomu, že maturity jsou věřná zkouška, měla jsem to štěstí nahlédnout, jak tato zkouška vypadá a proto se s vámi podělím o svoje zážitky a pocity:

Anglický jazyk - ústní:
Tento předmět mně osobně přijde nejjednodušší. Nejprve dostanete nějaké lehké téma např. počasí, kamarád, rodina nebo představení se - aby jste se rozmluvili. Potom se přejde na popisování obrázku - máte 2 obrázky, jeden si vyberete, popíšete ho a poté srovnáte tento obrázek s tím druhým. Po obrázku následuje další řada menších obrázků, které se vztahují k určitému tématu např. sport a v pracovním listě máte vždy uvedeno co s nimi máte udělat např. říct co potřebuji k tomu určitému sportu na obrázku. Nakonec následuje téma (školní), které si sami vylosujete. Mezi nejvíce neoblíbené patří např. enviroment, human body and health... naopak mezi oblíbené patří např. food, shopping, family...
Úplným záverem je několik otázek, které vám zkoušející pokládá a vy na ně bez přípravy musíte odpovídat. Vždy se jedná o nějakou situaci např. rodiče jsou na dovolené a vy je chcete překvapit - vaším úkolem je něco vymyslit a hlavně komunikovat s učitelem o otázkách, které vám pokládá.

A můj pohled na tuhle zkoušku? Myslím si, že ji zvládne téměř každý. Není potřeba používat těžká souvětí nebo těžkou gramatiku. V pohodě si vystačíte se základy, ale samozřejmě nejvíce zde jde o slovíčka než o gramatiku.


Český jazyk - ústní:
Dostanete pracovní list s úryvkem z dané knížky, kterou si vylosujete. Nachází se zde nejen umělecký text (=úryvek z knížky) ale i neumělecký text např. článek z novin. A co s tím? K tomu je další papír s úkoly např. - rozbor obou úryvků (někdy hlavně syntax, jindy kompletní rozbor nebo pouze soustředění se na obrazná vyjádření), zařazení autora do určité doby, zařazení díla do tvorby daného autora atd. Součástí hodnocení je samozřejmě také projev a vystupování.

Možná to zní lehce, ale z mého pohledu není. Já češtinu miluju, ale bojím se maturity z ní jako čert kříže, už jen proto, že naše paní učitelka nepatří mezi ty, kterým stačí, když student z paměti odříká naučený děj. Jde jí hlavně o propojování informací a logiku. A to že pozná kdo knížku nečetl, je jasné - pokládá otázky mířené na taková témata, které na internetu prostě nenajdete, i kdyby jste se snažili sebevíc. Navíc nemluvím ani o tom, že kromě 1 autora od kterého si vybrete knihu, musíte znát díla (tzn i děj) od jiných autorů té doby + samozřejmostí jsou definice žánrů, stylů.

Základy společenských věd:
K tomu řeknu jen jediné - naučte se to a nebude problém. Samozřejmě se mi to říká lehce, ale těžko to jde. Takže nejsem naivní a vím, že všechno prostě nezvládnu, ale co budu se modlit a doufat. :D

Výtvarná výchova:
Skládá se ze 2 částí - kresba zátiší a ústní zkouška z dějin. Řeknete si co je to maturita z výtvarky?! No na gymplu je to celkem běžné a procházka růžovým sadem to rozhodně také není! Kvanta umělců, kvanta děl a spooooustu dějepisu. Ale já doufám, že to nebude tak hrozné.

A co vy bojíte se maturity stejně jako já? Nebo už ji máte za sebou? :)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Addie Addie | Web | 29. května 2015 v 22:01 | Reagovat

Zdraví letošní maturant, který se náhodou dostal na Tvůj blog!
Také jsem z gymplu (byla jsem!), takže ti snad můj pohled nějak dopomůže.

My měli povinných mat. předmětů 5, takže už teď ti závidím. Měla jsem jen jazyky - čj, aj, rj.
Státní AJ jsme měli zcela jinou. První část - představení. Druhá část - popis obrázku, porovnání obrázků. Třetí část - školní otázky. Čtvrtá část - random rozhovor. Každopádně, angličtina mi nedělá problém, takže (minimálně ta státní) mi přišla opravdu lehká. Záleží samozřejmě na úrovni člověka.

Státní češtinu nám změnili, dřív se zkoušející nesměl ptát na třeba tvorbu autora, světový kontext a tak dále. Každopádně, máš 20 autorů a 20 knih, které je lehké přečíst. Pokud přečteš všechny, pak není vůbec žádný problém odmaturovat. Také jsem se jí bála, ale zbytečně. Za ty nervy to nestojí, oni poznají, jestli lidi tu knížku četli, ani nevíš jak.

K ostatnímu se samozřejmě vyjadřovat nemůžu, ale ještě pár slov z didaktických testů. Angličtina byla zcela primitivní, ale didakťák z češtiny byl už patrně horší. Každopádně, a možná to bude znít trochu povrchně, téměř každý student gymnázia s trochou citu pro svůj mateřský jazyk ten test zvládne. Byly tam sice chytáky v podobě Jidáše a Pallas Athény, každopádně já měla obojí, patří to do učiva, takže není moc co řešit.

Maturitu mám tedy za sebou, úspěšně, a teď už jen přijímačky na VŠ. Nebudu ovšem tvrdit, že je maturita lehká, to ani náhodou. Je to hodně práce a ještě víc nervů. Když to má ale člověk za sebou, je to neskutečná úleva a máš pak pocit, že to za to všechno stálo.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama